Stemningsrapport fra Laksefiske i Bolstadelven

Vi var så heldige å få kontakt med lakseambasadør Preben Hellevang.

Prosjektet med lakseambassadører startet sommeren 2015.

Prosjektet går ut på at lakseambassadørene skal ha med seg så mange nye ungdommer på laksefiske som mulig. Elveeierlaget ordner slik at lakseambassadørene og de ungdommene som blir med dem på tur i elva får gratis fiskekort.

Han ordnet det meste og i samarbeid med daglig leder i Bolstadelven kunne 5 ungdommer boltre seg i elven torsdag og fredag.

Torsdag 4. august

Vi startet fra Bystasjonen kl 0730. Og møter der Ivar og Bjørn Atle. Kl 0900 møter vi representanter fra Bolstad elva og gikk igjennom programmet for dagen, og vi skulle begynne å prøve tohånds flue stang, men først fikk vi tilpasset vadere og fiskestenger så gikk vi i «langhølen» og begynte å fiske. Både store og små fikk prøve seg med fluestanga.

Etter god instruksjon av Preben Hellevang og co fisket vi frem til ca. 1400 og da gikk vi opp til og grillet og preiket skrøner til kl 17.00 når fiske begynte igjen.

Da gikk vi til nedsiden av jernbanestasjonen og skiftet taktikk. Vi gikk over til sluk og haspel, det forandret fiskelykken for 16 årige Bjørn Atle, for han fikk napp på første kast og kunne hale i land en tert på 1,5 kg en fornøyd kar :).

Så fisket vi oss ned til elveosen og bjørn Atle skulle ta ett «siste» kast der før vi skulle opp i langhølo igjen og der bet det på en fin laks på hele 7kg som han kjempet lett til land, prøvde litt til etterpå men det va ikke mere i få der da, så vi bestemte oss å gå opp i langhølo igjen. Fiske varte til kl 2200 og vi skulle jo ikke gi oss før det da.

Så bjørn Atle fisket en stund til og i ca 21 tiden bet det enda en på hos han og den var på HELE 10 kg . Han var den eneste som fikk fisk den dagen. Men dessverre så var det fang og slipp så det ble ikke noe fisk med hjem da. Men ble en vellykket dag i Bolstad elva og Bjørn Atle fikk tilbud om å vere med fredag og , og han sa jo ikke nei . Så tre timer søvn så var han klar igjen .

Fredag 5. august

Vi møttes på fredag kl 9 ved samme sted som dagen før. Denne dagen hadde 4 ungdommer møtt opp og vi bestemte oss for å begynne fisket i Langhølen. Flott plass med gode muligheter for å kaste med fluestang.  Noen ungdommer tok det med fluestanga ganske fort og sto på egenhånd og kastet nærmere 20 m. Mens ungdomslederen ga opp heile fluefiske. Bjørn Atle «Storfiskeren» bestemte seg for å kjøre samme teknikk som gårsdagen og kastet med sluk. Etter en liten halv time fikk Bjørn Atle fisk på kroken. Det viste seg å være en tert, men like før den skulle bli hovet slapp kroken og fisken svømte videre.

Vi fisket i Langhølen til fiskestopp som er kl 14. Vi hadde da sett flere laks som hoppa i langhølen, men ingen ville dessverre bite på. De 3 neste timene var det fiskestopp og vi grilla pølser og hadde oss en kvil. Noen var veldig sliten etter det lange fiske gårsdagen og fikk en fortjent kvil.

Når fiske begynte igjen kl 17 reiste vi lengre opp i elva og Anders Neteland kom på besøk. En vanvittig dyktig fluekaster og laksefisker. Han viste oss mange små tips med fluekastingen som gjorde at alle inkludert de voksne plutselig kastet 15-20 m med tohåndfluestang.

Deretter reiste vi litt videre ned i elven og der fikk Ivar Steinnes være fisker mens Anders Neteland rodde han fram og tilbake over elva for å fiske over alle mulige plasser laksen kunne stå. Dessverre ble det ingen fisk, men en fantastisk mulighet å få være med på.

Vi i Fiske og ungdomsutvalget takker Preben og Bolstadelva for fantastisk fiske og presentasjon av hvordan laksefiske foregår.